Afgelopen zomer gebeurden er nog 2 zware ongevallen met liften zonder kooideur met dodelijke afloop in Gent en Huy. Het ging telkens om zogenaamde “containerongevallen”. Een persoon trekt een container in een liftkooi zonder kooideuren. De lift vertrekt naar beneden, maar de container blijft haperen tegen de wand en kantelt. De persoon achteraan de container wordt verpletterd tussen de gekantelde container en de achterwand van de kooi. Dergelijke ongevallen kunnen zich ook met andere grote voorwerpen, denk maar aan fietsen, meubilair, rolstoel … voordoen. Om het risico te vermijden volstaat het naast het voorwerp plaats te nemen.
Waarschuwingssticker
Ons land telt momenteel ongeveer 100.000 liften, waarvan 25.000 liften geen kooideur heeft. Om de liftgebruikers te waarschuwen heeft Agoria een zelfklever ontworpen. Deze zal bij de volgende onderhoudsbeurt door een liftenonderhoudsfirma in de liftkooi aangebracht worden. Er is geen wettelijke verplichting om de sticker te plakken, het is een proactieve waarschuwing voor potentieel gevaar. De betroffen liften zijn zowel liften gemoderniseerd via een elektronisch lichtgordijn die dus wettelijk in orde zijn, maar waarbij het gevaar nog wel aanwezig is, en liften die nog niet gemoderniseerd zijn.
Wetgeving
Om de veiligheid te garanderen aan alle gebruikers moeten liften aan een aantal technische eisen voldoen. Het koninklijk besluit van 10 december 2012 bepaalt de in de tijd gespreide moderniseringen van de liften, afhankelijk van de leeftijd van de betrokken lift.
Modernisering van liften
Voor liften in bedrijf gesteld na 1 april 1984 moest de eerste modernisering reeds voltooid zijn op 31 december 2014. Voor liften in bedrijf gesteld van 1 januari 1958 tot 31 maart 1984 moest de eerste modernisering voltooid zijn op ten laatste 31 december 2016. Liften in bedrijf gesteld voor 1 januari 1958 hebben nog tot 31 december 2022 de tijd om te moderniseren.
Het mag niet mogelijk zijn om vanuit de bewegende kooi, delen van het gebouw aan te raken. Een kooideur biedt een veilige bescherming en is verplicht voor liften sneller dan 0.63 m/s. Uitzonderlijk laat België voor liften trager dan 0.63 m/s ook een elektronisch veiligheidsgordijn toe. Bij het doorbreken van het lichtgordijn stopt de lift.
(Bewerkt bron: Agoria – vertegenwoordigt en begeleidt de technologische bedrijven)