Op 2 juni 2017 verscheen de vernieuwde Codex in het Belgisch Staatsblad. De Codex over het welzijn op het werk kreeg een nieuw kleedje. De Codex bundelt de verschillende (koninklijke) besluiten die sinds 1993 zijn uitgevaardigd in uitvoering van de Welzijnswet van 4 augustus 1996 en is nu aan een make-over toe.
De regelgeving werd inhoudelijk niet veranderd, maar enkel in een overzichtelijke structuur ingepast. Er zijn wel een aantal aanpassingen om de leesbaarheid van de tekst te bevorderen en waar mogelijk te vereenvoudigen. De belangrijkste vernieuwing is dat de concepten die in de regelgeving worden gebruikt, eenduidig worden gedefinieerd, zodat de gebruikte terminologie doorheen de hele codex dezelfde is. Het gaat bijvoorbeeld om concepten in verband met risicoanalyse.
10 verschillende boeken
Bij het uitwerken van deze nieuwe tekst werd er veel aandacht besteed aan de structuur van de codex. De codex bestaat uit 10 boeken, die verder onderverdeeld worden in titels. Elke titel bespreekt een ander onderwerp. Denk aan thema’s als EHBO, het comité, brandpreventie…
Boek I: Algemene beginselen
Boek II: Organisatorische structuren en sociaal overleg
Boek III: Arbeidsplaatsen
Boek IV: Arbeidsmiddelen
Boek V: Omgevingsfactoren en fysische agentia
Boek VI: Chemische, kankerverwekkende en mutagene agentia
Boek VII: Biologische agentia
Boek VIII: Ergonomische belasting
Boek IX: Collectieve bescherming en individuele uitrusting
Boek X: Bijzondere werknemerscategorieën (jongeren, zwangere werkneemster, uitzendarbeid)
Nummering van artikelen en bijlagen
Er werd gekozen voor een nummering van de artikelen die de logica van de opbouw van de codex volgt. Deze nummering gaat als volgt:
- het eerste cijfer, dat een Romeins cijfer is, verwijst naar het boek waartoe het artikel behoort;
- het tweede cijfer, dat een Arabisch cijfer is, verwijst naar de titel van het boek waartoe het artikel behoort;
- na een horizontale streep volgt dan per titel een doorlopende nummering.
Zo verwijst artikel I.1-1 naar artikel 1 van boek I, titel 1.
De bijlagen worden op een gelijkaardige wijze genummerd. De eerste twee cijfers verwijzen naar het boek en de titel, het derde cijfer verwijst naar het nummer van de bijlage. Zo is bijlage I.1-1 de eerste bijlage bij boek I, titel 1 van de codex. Deze nummering is analoog aan deze van het wetboek van economisch recht.
Welke regelgeving?
In deze codex werden de besluiten opgenomen die hun wettelijke grondslag in de welzijnswet vinden. Dat betekent onder meer dat ministeriële besluiten die een nadere uitwerking zijn van een bepaalde materie, naar de Codex werden overgeheveld (bijvoorbeeld lastenboek van deskundigen voor onderzoek ernstige arbeidsongevallen).
Ook werden een aantal teksten die een gelijkaardige materie regelen, beter op elkaar afgestemd. Dit is bijvoorbeeld het geval voor de aanvullende vorming van de preventieadviseurs en de regels die van toepassing zijn op asbest.
Aanpassingen
Deze codex is een coördinatie van bestaande wetgeving, zodat niet geraakt werd aan de inhoud van de bepalingen van die teksten. Deze teksten werden evenwel op een aantal punten aangepast waardoor de leesbaarheid ervan wordt bevorderd en een eerste vorm van administratieve vereenvoudiging wordt tot stand gebracht.
De belangrijkste vernieuwing bestaat er in dat de concepten die gebruikt worden in de regelgeving eenduidig worden gedefinieerd, zodat de gebruikte terminologie doorheen de hele codex dezelfde is. Het gaat hier bijvoorbeeld om de concepten in verband met risicoanalyse en de begrippen die de personen definiëren die betrokken zijn bij het preventiebeleid.
4 Safe Codex compliance audit
Wil je weten waar je staat? De Codex compliance audit is een formeel beoordelingsproces dat evalueert of uw organisatie beantwoordt aan de veiligheidsregelgeving. Op basis van de bestaande veiligheidsdocumenten, risicoanalyses… brengen wij in kaart op welke punten er meer gewerkt moet worden. Het resultaat is een beknopt, maar overzichtelijk rapport met de sterkten van uw preventiebeleid en de belangrijkste werkpunten met concrete acties. Deze punten worden dan opgenomen in uw Globaal Preventie Plan en Jaar Actie Plan.
Is uw bedrijf te klein om een fulltime preventieadviseur in dienst te nemen? Of komt u als zaakvoerder tijd te kort om het werk uit te voeren zoals je zou willen? 4 safe helpt bij het maken van een stand van zaken of het uitwerken van de nodige documenten. Contacteer 4safe voor ondersteuning.